Tilbake
Welt
Tanja Steen
Tanja Steen
Tanja Steen
Tanja Steen
Tanja Steen
Skriv ut

Novellemysteriet US

Novellemysteriet er et spill som blander VR-spill som lastes ned på en mobiltelefon og kort som inneholder fragmenter fra norske samtidsnoveller.


Lærerveiledning

Forfatteren «Marie» deler kontor med fire andre forfattere. En dag alle sitter og jobber med novellene sine, er det noen som åpner et vindu. Trekket gjør at alle arkene deres flyr av sted. Når de rydder, blandes novellene. Nå er det umulig å vite hvilke deler som tilhører hvilken novelle. Dere må hjelpe Marie å finne novellen sin!

Novellemysteriet er et spill som tar utgangspunkt i norsk samtidslitteratur. I spillet skal elevene analysere og nærlese tekstfragmenter fra norske noveller, i et mylder av tekstutdrag er målet til elevene å finne en bestemt novelle. Spillet blander digital teknologi og papirbasert elementer i en helt ny måte å tenke litteraturformidling på. 

Elevene skal jobber i grupper på fem (eller færre). Alle skal få prøvd minst ett av de fem VR-spillene. Novellemysteriet krever samarbeid og god kommunikasjon. Elevene må lese tekster (både på papir og skjerm) nøye før de setter i gang spill. Oppgavene skal løses i løpet av en dobbelttime. De som får flest poeng vinner. Flest riktige plasserte kort og tid er premissene.

Elevene får begynnelsen og slutten. Dette er representert med to kort. Ellers vet de at det skal legges ytterligere 5 kort med tekst mellom disse to som en slags kabal. Dette skaper en rekke på 7 kort med kronologisk utdrag fra novellen. Utfordringen er at de ikke vet hvilke kort dette er. De har fått utlevert 25 kort med tekstfragmenter fra 5 forskjellige noveller. Bare en novelle riktige og 5 riktige kort skal legges på bordet. 

Spillets mål er å få lagt riktig fem kort mellom start og slutten av novellen. Dette gjøres gjennom å spille de forskjellige spillene (ruter, hjerter, spar, kron, kløver).

Det skal lastes ned en app til iPhone eller Android (mer info fra Point media her). Denne mobilen skal da brukes under hele spillet, så sørg for at det er bra med batteri på mobilen som benyttes.

Spillet handler om forståelse av tekst og ord. Når alle oppgavene er løst, vil elevene forhåpentligvis ha landet på riktig kort og rekkefølge. Lykke til!

Praktisk:

  • Elever jobber i grupper på fem
  • Hver gruppe må ha en fulladet iPhone eller Android
  • Alle på gruppen kommer til å bruke VR briller minst en gang gjennom spillet
  • Last ned appen og følg instruksjoner som vises på skjerm
  • Det er fem oppgaver som skal løses
  • Spillet går på tid.
  • Fasiten kommer tilslutt

Du skal bygge sammen novellen. Hver oppgave i appen skal hjelpe deg for hvert kort.


Hva er med i boksen:

  • Kort instruksjon
  • VR-briller
  • Start- og sluttkort
  • 24 kort fordelt i fem valører
  • Kart til en labyrint (instrukser følger i spillet)

Instruksjon til spillerne (følger med spillet):

Velkommen til Novellemysteriet. Dere er nå en gruppe på mellom 2-5 stykker. Legg start og slutt-kortene på bordet foran dere. Det skal være plass til fem kort mellom dem, slik at det dannes en rekke på sju kort. Disse kortene vil dere finne ved hjelp av spillet som dere laster ned til en mobiltelefon i gruppa. 

Velg første spiller og start med hjerteroppgaven!
Lykke til!


Om utøvere og produsenter

  • Arrangert av: Turnéorganisasjonen
  • Kunstnere/grupper: WELT
  • Produsent: Hos TuO: Widar Aspeli
  • I samarbeid med: DKS Akershus/Viken, Litteraturbruket, Kulturtanken, Norsk Barnebokinstitutt
  • Idé/opplegg: Lykkelandet Forlag

Om kunstner / utøver / gruppe

Spillet produseres av Lykkelandet Forlag v/Erlend Askhov og Steffen Sørum i samarbeid med Turnéorganisasjonen og DKS Akershus.