Tilbake
Skriv ut

Vi lager film uten kamera NB ikke ferdig

Gjennom å jobbe og leke med det fysiske filmmaterialet får barna oppnå bedre forståelse av hva filmmediet er og hva de kan gjøre med det. Sammen med barna skaper vi en håndlagd film og de får en filmatisk opplevelse som de selv har produsert.

Lærerveiledning

Elevene jobber i små grupper om å lage en film sammen og utformer filmstripene på sin egen måte. Kursleder gir en enkel og kort innføring hva analog film er, hvordan det fungerer og hva man kan gjøre for å bearbeide filmmaterialet.

Alle elevgruppene får utdelt en blank 16mm-filmstripe (ca.  2 – 2,5 meter). Dette lengde utgjør ca. 10-14 sekunder film når det spilles av på en 16mm-filmfremviser (med 24 bilder i sekundet).

Elevene kan velge mellom (eller variere mellom) å jobbe abstrakt eller figurativt (animasjon). Man kan jobbe sammen med andre, eller alene. 

Etterpå blir det en samtale om inntrykkene elevene har fått gjennom verkstedet. Det blir også snakket om idéene elevene har fått gjennom å prøve, teste og uttrykke seg i filmmediet.

Vi ønsker å invitere barn til å erfare direkte hva analog film er. Med dagens digitaliserte verktøy for foto og film og databasert etterbehandling er det vanskelig å forstå hva det å ta et bilde eller filme noen sekunder faktisk betyr. 

Verkstedet har som mål å utvide forståelsen av hva mediene tegning, lyd og film kan være, og hvordan overgangen mellom disse er mer flytende enn det vi vanligvis tenker over. I en multimedial hverdag vil en bred forståelse for hvordan et medium fungerer være nødvendig. Det vil hjelpe elevene å tenke kritisk rundt betydningen av film, tegning, animasjon og lyd. Det vil også åpne elevenes forståelse av visning av film. Ikke bare kan film være abstrakt. Film kan også vises på uvante måter. Det kan gå i dialog med arkitekturen ved å projiseres på forskjellige steder i rommet. Dette kan være med å utvikle elevenes romlige forståelse.


Om utøvere og produsenter

  • Arrangert av: Turnéorganisasjonen
  • Kunstnere/grupper: Emilija Skarnulyte og Sarah Schipschack
  • Idé/opplegg: Emilija Skarnulyte og Sarah Schipschack

Om kunstner / utøver / gruppe

Emilija Skarnulyte er en omreisende billedkunstner og filmskaper. Gjennom de siste ti årene har hun lagd filmer og videoer fra steder hvor aktuelle politiske problemstillinger iscenesettes, og spesielt mellom menneskelige og ikke-menneskelige verdener.  Skarnulyte har en mastergrad fra Kunstakademiet i Tromsø. Hun har mottatt en rekke priser for sitt arbeid. Skarnulyte er også grunnlegger av og driver Polar Film Lab i Tromsø.

Sarah Schipschack er filmkurator, programmerer og produsent med base i Tromsø. Siden 2017 har Sarah vært filmkurator hos det kunstnerdrevne visningsstedet Kurant i Tromsø.

Sammen  etablerte de Polar Film Lab i 2016 , en analog filmfremkallingslab i Tromsø.