Tilbake
Hedda Roterud Amundsen
Skriv ut

Stedet: online - offline

Hverdagen vår utspiller seg på skjermene vi omgir oss med og oppleves ikke lenger som adskilt fra vår fysiske verden. Livet foregår både online og offline, samtidig og i sammenheng med hverandre. Denne produksjonen presenterer elevene for ulike måter å reflektere rundt sine fysiske og digitale omgivelser på, med utgangspunkt i deres personlige erfaringer knyttet til stedene de besøker: online, offline og i tankene.

Lærerveiledning

IRL (In Real Life) var den aller første Internett-”slangen” Hedda Roterud Amundsen lærte. da hun i tenårene fikk tilgang til Internett. Dette var sensasjonelt, virkeligheten fikk plutselig en ny dimensjon! IRL referer til den fysiske virkeligheten, til det som skjer utenfor skjermen. Begrepet er ikke like relevant i dag fordi den skjermbaserte hverdagen og den fysiske hverdagen vår overlapper.


Prosjektet Mjøsa State of Mind (2018) tar opp denne tematikken. Prosjektet tok form som et interaktivt kart på nettsiden mjosastateofmind.no, hvor Amundsen merket av over 100 “interessepunkter”. Når man klikket seg gjennom kartet over Mjøsa ble man møtt med videosnutter, digitale kollasjer, selfier og bolker av tekst. Alt dette materialet ble via kartmarkører knyttet til ulike steder i og rundt innsjøen. Kunstneren fungerer som en slags hovedperson i dette kartet, som i en roman. Innholdet omhandler det å vokse opp med Internett, spørsmål rundt identitet, forhold mellom mennesker og refleksjoner knyttet til omgivelser. Se lenken lengre ned på sida.


I workshopen bruker elevene Heddas metode i sitt eget virtuelle kart. De skriver korte tekster knyttet til ulike steder, både fra sin fysiske og sin digitale hverdag. Kunstneren veileder arbeidet og kommer med eksempler underveis. Elevene jobber individuelt i et felles digitalt kart. Slik vil dette resultere i en digital historiefortelling, som knytter sammen indre, ytre og digitale erfaringer. Det vil bli en felles gjennomgang av det ferdige kartet og en diskusjon rundt dette. For å beskytte elevenes personvern vil deres arbeid bli anonymisert, ikke publisert offentlig og slettet etter økten.


NB! Elevene trenger datamaskiner (ikke nettbrett) med tilgang til Internett.

Det er behov for hjelp til å koble til skolens Internett og teknisk assistanse før oppstart.

Om utøvere og produsenter

  • Arrangert av: Turnéorganisasjonen
  • Kunstnere/grupper: Hedda Roterud Amundsen
  • Idé/opplegg: Hedda Roterud Amundsen

Om kunstner / utøver / gruppe

Kunstneren er født i 1989, samme år som Tim Bernes-Lee oppfant the World Wide Web. Som en tidlig digital native (oppvokst parallelt med Internett og sosiale mediers utvikling) har Amundsen blitt opptatt av menneskelig og teknologisk sameksistens. Hedda Roterud Amundsen er utdannet som billedkunstner fra LASALLE College of the Arts (Singapore) og Kunsthøgskolen i Oslo (avd. Kunstakademiet). I sine kunstprosjekter tar hun utgangspunkt i sine egne erfaringer og knytter disse til sine omgivelser - både fysiske og virtuelle.